CeritaSekupang

Walaupun cuma sekupang tetapi ianya berharga

Iklan .

a

Petrol Mana Lebih Baik?


Assalamualaikum..Pada entri lepas aku ada ceritakan mengenai jenis-jenis minyak yang ada. Pada entri ini pula nak kongsi mengenai petrol yang sering digunakan pada kenderaan. Ada orang menyatakan petrol A lebih baik daripada petrol B atau minyak B lebih bagus daripada bahan api C. Adakah itu benar?

Di Eropah, klasifikasi keseragaman kelas bahan bakar petrol dibahagikan kepada tiga kelas utama. RON91, RON95 dan RON98. Pembahagian itu dibuat berdasarkan jenis keperluan bahan bakar yang diperlukan pada setiap jenis enjin berlainan pengeluar. RON91 dicipta untuk enjin yang mampu menerima petrol berplumbum, RON95 untuk petrol tanpa plumbum yang juga disebut petrol premium dan RON98 atau disebut juga sebagai Super Plus atau Super Premium. Bermula hari ni, klasifikasi penjualan minyak petrol di Malaysia akan diselaraskan kepada dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON95 dan RON97. Dalam jangka masa kurang dua bulan dari sekarang, RON95 akan menggantikan RON92 yang berharga RM1.90 seliter, manakala RON97 akan menjadi petrol premium pada harga RM2.40


Apakah kesannya kepada pengguna? Sebenarnya, banyak yang perlu diketahui tentang asas RON itu sendiri.

Di seluruh dunia, pencemaran bahan api fosil telah meningkatkan kesedaran umum. Justeru itu, kualiti bahan bakar ditingkatkan. Jurutera bertungkus lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin dengan sistem pembakaran moden yang mampu beroperasi menggunakan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan. Kandungan sulfur juga diminimumkan.


Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda? Bagaimana mengetahui kesesuaian tersebut? Langkah paling mudah adalah melihat pada penutup petrol.

Jika ia tidak dinyatakan, rujuk buku panduan kenderaan. Biarpun begitu, tidak semua pengeluar kereta menulisnya dalam bentuk angka. Sebahagiannya ditulis dalam istilah leaded dan unleaded. Jangan khuatir, majoriti petrol yang dijual di Malaysia (termasuk RON92) adalah petrol jenis tanpa plumbum (unleaded). Adakah RON97 lebih baik daripada RON95? Secara teorinya, ya tetapi secara paraktiknya, tidak. Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON97 di stesen B. Perlu diingatkan bahawa setiap petrol yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Esso, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing. Techron, Primax dan Infiniti merupakan antara petrol yang dihasilkan menerusi kajian dan pembangunan yang serius. Anda mungkin biasa menonton iklan bagaimana petrol di stesen A berupaya membersihkan enapan karbon pada injap dan omboh.


Adakah ia sekadar gimik?Adakah petrol RON95 berkualiti rendah?


Ini adalah pandangan yang salah. RON berkaitan dengan campuran dua unsur asas iaitu oktana dan pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahan bakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah oktana dan selebihnya pentana. Begitu juga dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan selebihnya oktana. Gandingan itu akan memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97? Adakah jam Breitling memberi maklumat waktu yang lebih tepat berbanding jam Casio? Sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking). Ini kerana enjin silinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar sejumlah 95 peratus oktana. Perlu diingat bahawa sifat oktana adalah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai kita menggunakan petrol RON95. Namun, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus oktana, maka penggunaan RON95 tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi bukan pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan di sinilah masalah ketukan berlaku. Petrol yang baik bergantung kepada pengeluar petrol itu sendiri. Seperti yang diterangkan pada awal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama. Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.


sumber dari salah satu forum mengenai permotoran...

12 pendapat bernas:

tak tau la pasal2 petrol ni..sebab selama ni main nek kete je..tak tau ape pn..

sekurg2nye baca blog ni ada gak benda baru yg saya tau..huhu...=p

 

sebenarnya puncanya adalah sebab tidak berminat nak tahu....hehe...

 

ada juga la tahu sikit sikit bab petrol ni... cuma tidak ambil tahu lebih meluas..hehehe

 

mantap aa entri kali nih..
rasa cam nk cilok plak.. ;p

 

cilok sja bro...aku tak kisah...haha...

 

As salam...bagus info nie...baru tahu serba sebanyak mengenai petrol...tau isi jer selama nie..

 

So petrol jenama apa terbaik utk performance?

 

Ya.. Harap Admin boleh kongsikan pertol apa yang paling baik padaAdnin sendiri.

 

smlm bt kajian isi mnyk dlm botol stiap pam mnyak.. hsilnye smue lbh kurg same je kaler. bnyk pon same je.. area tapah perak. ksimpulannye.. klau tkan pedal mnyk tu bnyk cpt ler abes.. kalo tkan sket jimat lerrrrrr... lg satu. angin tayar pon main pranan .. klau taya kurg angin.. kuat mkn mnyk sbb beban.. angin taya kne cek... tu je... bab ekon tu pasang je xefek ape pon sbnanye.. tp klau dah kaki rembat ttop ekon siap2 lau x kmprssor ekon cpt kong bakhang..... tp ritu pnh try fulltank mnyk ron97 bhp sproh ron97 caltex sproh... pehhhh memey ade power... pick up.... sume laaaa lalu gua musang -ipoh stdy je nek bkit.. 140 ley.... layan...... no komennn.. ape pon tpulang lerr sy dah bt kjian... yg mnyk sume same jeeeee .

 

smlm bt kajian isi mnyk dlm botol stiap pam mnyak.. hsilnye smue lbh kurg same je kaler. bnyk pon same je.. area tapah perak. ksimpulannye.. klau tkan pedal mnyk tu bnyk cpt ler abes.. kalo tkan sket jimat lerrrrrr... lg satu. angin tayar pon main pranan .. klau taya kurg angin.. kuat mkn mnyk sbb beban.. angin taya kne cek... tu je... bab ekon tu pasang je xefek ape pon sbnanye.. tp klau dah kaki rembat ttop ekon siap2 lau x kmprssor ekon cpt kong bakhang..... tp ritu pnh try fulltank mnyk ron97 bhp sproh ron97 caltex sproh... pehhhh memey ade power... pick up.... sume laaaa lalu gua musang -ipoh stdy je nek bkit.. 140 ley.... layan...... no komennn.. ape pon tpulang lerr sy dah bt kjian... yg mnyk sume same jeeeee .