CeritaSekupang

Walaupun cuma sekupang tetapi ianya berharga

Iklan .

a

Demam Euro 2012 Sudah Dirasai


Assalamualaikum.
Kejohanan Bola Sepak Eropah atau lebih dikenali dengan EUFA EURO pada tahun ini akan membuka tirainya pada 8 jun iaitu tinggal lebih kurang 2 minggu sahaja lagi tetapi bahangnya sudah mula dirasai. Ini mungkin kerana EUFA UERO adalah kejohanan bola sepak terbesar antara negara-negara eropah. Diadakan setiap empat tahun sekali sejak 1960, kejuaraan ini pada awalnya dinamakan sebagai Piala Negara-Negara Eropah (European Nations Cup), kemudian diganti dengan Kejohanan Bola Sepak Eropah (European Football Championship) pada 1968.


Logo Rasmi Kejohanan Bola Sepak Eropah 2012

Dari 1960 hingga 1976 hanya empat pasukan yang layak dari pusingan kelayakan ke kejohanan akhir. Dari 1980 hingga 1992, lapan pasukan layak menyertai dan semenjak 1996 hingga kini enam belas pasukan bermain pada kejohanan ini. Pasukan-pasukan tersebut dipilih melalui perlawanan pada pusingan kelayakan. Tuan rumah mendapat tempat secara automatik.
  
Sebanyak 16 pasukan telah layak ke pusingan akhir Eufa Euro 2012 selepas mengharungi sesi kelayakan dan telah dibahagikan kepada 4 kumpulan. Berikut merupakan senarai pasukan yang telah layak dalam kumpulan masing-masing.

Kumpulan A



Poland Poland

Greece Greece

Russia Russia

Czech Republic Czech Republic

Kumpulan B

Netherlands Netherlands

Denmark Denmark

Germany Germany

Portugal Portugal



Kumpulan C 

Spain Spain

Italy Italy

Republic of Ireland Republic of Ireland

Croatia Croatia

Kumpulan D

Ukraine Ukraine

Sweden Sweden

France France

England England




















 
Terdapat banyak pasukan pilihan yang hebat dan siapa yang menjadi johan juga sukar untuk diramal. Pasukan yang menjadi pilihan cs untuk menyokong untuk kejohanan kali ini ialah pasukan Sepanyol. Anda pula bagaimana ? Apa pasukan pilihan anda ? Jom kongsi bersama di ruangan komen dibawah. 

p/s : 57 hari lagi sebelum Ramadhan .. :)

3 pendapat bernas:

sy sokong Netherland..hahaha..XD

 

Go portugal go!! hahaha....eyhh zidane negara mane eykk sokong dia gak hewwhewwheww...

psttpstt, pnjng sejarah dia >.< hikhik...baca sekali lalu je...

 

Saya ofkoz england! Itali pun ok