CeritaSekupang

Walaupun cuma sekupang tetapi ianya berharga

Iklan .

a

Kenalpasti Warna Urin Anda

Assalamualaikum.
Urin merupakan bahan kumbahan cecair badan yang disingkir oleh buah pinggang melalui proses penapisan dikenali sebagai air buangan. Terdapat banyak warna urin dan setiap satu ada maksudnya yang tersendiri. Warna urin memang akan berubah-ubah, perubahan urin ini dipengaruhi oleh beberapa faktor, faktor yang terpenting adalah kadar air dalam tubuh kita.  Perubahan warna urin itu boleh dijadikan sebagai pengukur cecair dalam badan kita.


Warna urin jernih memang warna normal urin jika warna berubah menjadi kuning muda atau bahkan menjadi kuning tua itu bermakna tubuh kita sudah mulai kurang cecair, mungkin pengambilan air yang kurang atau aktiviti yang banyak kerana cairan tubuh kita paling banyak dikeluarkan melalui buang air kecil, dan berpeluh. Jernih menunjukkan terlebih air, yang biasanya dianggap lebih sihat berbanding kekurangan air dehidrat. Dari segi ujian dadah, ia boleh menunjukkan potensi cubaan bagi mengelak pengesanan dadah haram dalam aliran darah melalui lebih-hidrat.
 

Kuning/Kuning bata cair mungkin menunjukkan penyingkiran lebihan vitamin B dari aliran darah. Sesetengah ubat seperti rifampin dan pyridium boleh menukar urine menjadi kuning bata. Kencing berdarah dinamakan hematuria, potensi tanda jangkitan pundi kencing. Memakan ubi bit mampu menyebabkan urine mempunyai kilauan merah jambu, kaedaan yang tidak merbahaya dan sementara. Kuning flores/kehijauan Fluorescent Yellow / mungkin disebabkan oleh permakanan vitamin tambahan, terutama vitamin B.


Urin gelap atau perang mungkin merupakan simptom demam kuning, rhabdomyolysis, atau sindrom Gilbert. Urin berwarna hitam atau gelap dirujuk sebagai melanuria dan mungkin disebabkan oleh melanoma. Urin kemerahan atau kelabu mungkin disebabkan oleh porphyria. Porphyria bukannya satu penyakit yang berjangkit tetapi merupakan penyakit genetik yang boleh diwarisi. Bagi mencegah supaya warna urin tidak kuning adalah dengan meminum air putih minimum 8 gelas sehari,ukuran itu disesuaikan dengan aktiviti seharian kita.

p/s: untuk pengetahuan idea untuk menulis entri ini tidak datang semasa membuang air kecil...harap maklum.

7 pendapat bernas:

hahaha.. ayat yg last skali tak tahan tu.. ;p

lepas ni kena minum air bebanyak :yes

 

so kena minum air bnyk2
smpai malam2 asik terjage g tencing hehe

 

macam pernah mimpi je bace benda ni . :fuh !

 

Ohh.. tu yang bila sakit cam2 warna kuar.. :)

 

wakakkakakaa......takleyhh blahh la p/s dia tuhh XD...btw nice info