Assalamualaikum.
Isra' Mi'raj membawa maksud perjalanan
Nabi Muhammad saw. dari Makkah ke Bayt Al-Maqdis, kemudian naik ke
Sidratul-Muntaha, bahkan melampauinya, serta kembalinya ke Makkah dalam
waktu sangat singkat, merupakan tentangan terbesar sesudah Al-Quran
diberikan oleh Allah s.w.t kepada umat manusia. Peristiwa ini
membuktikan bahawa ilmu dan kemampuan Allah s.w.t meliputi dan menjangkau, bahkan
mengatasi, segala yang terbatas dan tidak terbatas tanpa mengira waktu
atau ruang.
Tarikh sebenar berlakunya peristiwa hebat itu masih lagi menjadi perselisihan di kalangan ulama.
Ada yang berpendapat ia berlaku sebelum menjadi Nabi. Ia merupakan
pendapat yang janggal. Majoriti ulama berpendapat ia selepas menjadi
Nabi. Ia diperkuatkan oleh banyak hadis yang sahih. Seterusnya mereka
berbeza pendapat lagi tentang tahun kejadian selepas kebangkitan Nabi
sebagai Nabi samada tahun ke 8,10, 12, atau ke 13 Kenabian. Begitu juga
bulan samada bulan Safar, Rabi`ul Awal, Rabi`ul Akhir, Rejab, Sya`ban,
Ramadhan, Syawal atau Zulhijjah.
Berikut merupakan antara pendapat mengenai tarikh sebenar berlakunya Isra' dan Mi'raj :
- Menurut Ibn Sa`ad dan Nawawi serta Ibn Hazim ia berlaku setahun
sebelum hijrah. Hijrah berlaku pada akhir Safar dan Awal Rabi`ul Awal.
Ini bererti peristiwa ini berlaku pada bulan Safar atau Rabi`ul Awal.
- Menurut Ibn Jauzi, 8 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Rejab.
- Menurut Abu al-Rabi` bin Sali, 6 bulan sebelum Hijrah. Ia bererti pada bulan Ramadhan.
- Menurut Ibrahim al-Harbi, dan ditarjihkan oleh Ibn al-Munir dalam
Syrah al-Sirah oleh Ibn `Abd al-Barr, ia berlaku 11 bulan sebelum hijrah
iaitu pada bulan Rabi`ul Akhir.
- Menurut Ibn `Abd al-Barr, Ia berlaku 13 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Safar.
- Menurut Ibn Faris, ia berlaku 15 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Zulhijjah.
- Menurut al-Sudiy sebagaimana diriwayatkan oleh Tabari dan Baihaqi
dan di pegang oleh al-Waqidi, 17 bulan sebelum Hijrah. Ia bererti ia
berlaku pada bulan Syawal.
- Menurut Ibn Qutaibah dan dihikayatkan oleh Ibn `Abd al-Barr serta
disebut oleh Ibn Sa`ad daripada Ibn Abi Sirah, ia berlaku 18 bulan
sebelum hijrah iaitu pada bulan Ramadhan.
- Menurut riwayat Ibn `Abd al-Barr dan dipegang oleh Nawawi dalam al-Raudah, ia berlaku pada bulan Rejab.
- Menurut riwayat Ibn al-Athir, ia berlaku 3 tahun sebelum hijrah.
- Menurut riwayat `Iyad dan dituruti oleh Qurtubi dan Nawawi daripada
al-Zuhri, ia berlaku 5 tahun sebelum hijrah. `Iyad berhujah bahawa tiada
perselisihan lagi bahawa Khadijah pernah solat bersama baginda saw
selepas kefarduan Solat diturunkan. Juga tiada yang berselisih bahawa
Khadjah mati sebelum hijrah samada 3 tahun atau 5 tahun sebelum hijrah.
Tiada perselisihan juga bahawa kefarduan solat berlaku pada malam Isra’.
Namun, hujahnya boleh diteliti kembali kerana menurut al-`Askari
Khadijah mati 7 tahun sebelum hijrah. Ada pendapat menyatakan 4 tahun
sebelum hijrah. Ibn al-A`rabi menyatakan beliau mati tahun berlakunya
hijrah.
Tarikh sebenar peristiwa ini tidak perlu menjadi perselisihan kerana apa yang penting ialah intipati dan hikmah peristiwa Isra' dan Mi'raj berlaku. Salah satu daripadanya ialah dengan pensyariatan solat kepada Nabi Muhammad S.A.W. dan mendapat keringanan solat fardu dari 50
kali menjadi 5 kali sehari semalam, sebuah kewajiban yang harus
dikerjakan umatnya sehingga akhir zaman.
sumber : wikipedia
3 pendapat bernas:
thanks bro..
tambah ilmu sket pasal Isra' Mi'raj nih.. paling sengal ak baru perasan hari ni rupanya.. sedih dok negara orang tapi hari2 Islam x diraikan langsung..
terima kasih share info2 ni..
salam
Post a Comment