CeritaSekupang

Walaupun cuma sekupang tetapi ianya berharga

Iklan .

a

Aidilfitri Jaga-jaga Dalam Bersalaman

Assalamualaikum.
Ramadan telah meninggalkan kita . Syawal pula tiba mengantikannya . Entah sempat atau tidak bertemu Ramadan pada tahun seterusnya. Ramadan kali ini berlalu sangat pantas . Dalam menghayati Ramadan, tiba-tiba tersedar yang ianya sudah tiba pada penghujungnya. Harapnya latihan amal yang dilakukan sepanjang ramadan tahun ini dapat dikekalkan pada bulan-bulan yang akan datang sebelum dapat ketemu semula dengan Ramadan tahun hadapan. 


1 Syawal. hari yang menjadi titik penentu kepada latihan yang dijalani dalam madrasah ramadan. hari dimana orang yang berpuasa meraikan kemenangan berpuasa sepanjang ramadan.  Hari yang disambut dengan meriah. ziarah menziarahi sudah menjadi kewajipan dihari indah ini. Dalam tidak sedar . bersalaman dengan bukan mahram . hukum bersalam dengan bukan mahram seperti yang ramai maklum adalah haram .kalau keluarga yang ahlinya kecil mungkin mudah . kalau yang ramai  pasti keliru sama ada orang yang kita bersalam itu mahram kita atau bukan jom tengok ringkasan dari peta ranting dibawah.





Selepas tengok peta ranting kat atas ini boleh bagi sedikit sebanyak klu siapa yang menjadi mahram dan bukan mahram kepada kita supaya dapat berhati-hati dalam bersalaman ketika ziarah menziarahi nanti . Akhir kata, Selamat menyambut Aidilfitri dan . minta maaf akan ketelanjuran kata pada yang terasa hati . ucapan kepada semua gengbcr khasnya dan semua pembaca blog ini amnya . Sehingga entri akan datang. 


*Bila bersentuh bukan mahram macam tidak berdosa tapi bila bersentuh anjing atau khinzir yang boleh bersamak pula macam  dosa besar.
 

3 pendapat bernas:

done follow sini no. 2175
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang@gmail.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

 

huhu sedihnya xboleh tinggal jejak kt chatbox.. dia keluar msg cengini..

"Posting failed. You must register your name before you may post. To register, click the "profile" link."

:(

btw, nuff for ya.. :)
havva niceday ya!

regards,
http://blogdindateja.blogspot.com