CeritaSekupang

Walaupun cuma sekupang tetapi ianya berharga

Iklan .

a

Idea Hilang Apa Ubatnya?

Assalamualaikum.
Idea merupakan salah satu perkara penting dalam berblog. Apabila kita tidak ada idea maka entri tidak dapat dihasilkan. Perkara ini merupakan salah satu penyebab kepada kematian blog. 

Blog mati adalah blog yang dibiarkan tanpa berupdate, macam blog ini. Terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan untuk mengaktifkan otak untuk mengeluarkan idea. Otak juga seperti satu litar elektrik yang sempurna iaitu memerlukan input untuk mendapatkan output. 

Jika kita tidak memberi input kepada otak maka otak tidak dapat menghasilkan output. Terdapat banyak cara untuk mendapatkan input ini dan salah satunya ialah dengan membaca. Ini merupakan salah satu cara yang paling berkesan untuk mendapatkan input. 

Seperti satu litar, otak memerlukan bateri, perintang, diod dan lain-lain untuk berfungsi dengan baik dan teratur. Otak pula memerlukan senaman, makanan dan minuman yang baik untuk berfungsi dengan baik. Tidur yang cukup juga memberi salah satu faktor penting kepada kesihatan otak. 

Kadang-kadang idea itu datang dan pergi seperti angin yang tidak beraturan. Jadi perkara yang paling penting untuk menyimpan idea ini adalah dengan mencatitnya dengan cara yang mudah. Contohnya pada telefon bimbit, memang tidak logik jika dikatakan seseorang itu tidak mempunyai telefon bimbit pada zaman sekarang. 

Akhir sekali, perkara yang paling penting untuk mendapatkan idea ialah usaha, tanpa usaha tidak ada satu perkara pun dapat dicapai. 

18 pendapat bernas:

yes!! pertama! haha
setuju sangat2 dgn entry ni.. tiada input, tiadalah output. keh3. macam tgh blaja fizik pulak.. ade litar, perintang, diod.. keh3

 

kalau idea hilang banyak banyak kan berdoa. hehehe. kadang kadang kena buat sambil tengok benda atau perkara yang boleh bangkit kan inspirasi kita. lihat la benda yang kita suka. contoh tgk flora fauna ke. tak pun dgr lagu. kadang kadang boleh mendatang kan idea. tu semua secara semulajadi. lagi best kalau benda yang kita jadi kab inspirasi tu seperti berkata kata dengan kita. :D

 

haha,isi idea beriban,,

pena rase na tulis 2 2 tapi kompius nak tulis mane 1...kui3x

 

Kadang2 idea datang time nak tido..esoknya bgun terus lupe..frustt..huhu

 

panjang juga entri pasal idea nih.. lol

 

selalu berlaku sejak akhir2x ni..

idea macam angin je @,@

 

letak gambar la wahai cs~ :hihi

 

kadang2 tym idea dtg, tym tu la mls nk berblog..lalala

 

betol betol betol :angguk :tujah pale sebdiri sbb malas bace...lg 1 kite bleyh BW...heheh mane2 n3 orng yg kite rase leyh kembangkan minda leyh la kite terbitkan dan tambah info lenn =DD

 

kdng2 idea ni dtg time pelik2... dlm tndas la, time nk tido la, time tngh beratur pnjg nk byr bil la... bila time nk tulis, dh lupa plak :)

 

tanpa usaha langsung mcm mana nak berjaya...update terus mengupdate ya..hehhehhee


follow sini^^1161

 

usaha tangga kejayaan wordless wednesday contoh penyelamat di kala idea x nk dtg

 

adakah CS perli reyn :kecewa

hihi,betul la tu cs,teda idea taleh update :tepi

 

kadang kadang idea dtg masa tengah jalan jalan.
bile balik umah, online, duk depan lappy.
tp satu habuk haram xkuar idea..
amacam tuh?

 

ye.

idea macam angin.
datang tanpa duga
pergi pun tanpa duga

 

Minta dijauhkan sifat sombong ni. :)